‘Plantenconcept moet meer doen dan alleen eigen product promoten’

 vrijdag, 02 oktober 2015 

Een concept van kwekers gericht op hoveniers en tuinontwerpers moet meer zijn dan alleen het promoten van het eigen product. Dat kwam naar voren tijdens de discussie op GrootGroenPlus tussen hoveniers en ontwerpers over de toekomst van de tuin.

Hebben hoveniers en tuinontwerpers baat bij een concept? Peter van Rijssen van Plantipp ziet wel mogelijkheden. „Ik geloof alleen in concepten voor producten die een vast element in een tuin kunnen vormen en jaar na jaar in verschillende seizoenen een meerwaarde geven. We moeten daarmee de consument ontzorgen en ze jaar na jaar succes in hun tuin bezorgen.”

Hovenier Ben de Rooy stelde dat een concept dat niet meer doet dan alleen het eigen product promoten, geen concept is. De Rooy Hoveniers maakt graag gebruik van de diensten van boomkwekers die meedenken over een beplantingsplan. Dat is een concept waar hij goed mee kan werken.

Keurmerk

In de discussie kwam ook de vraag aan de orde wat de meerwaarde van een keurmerk is voor een hovenier. Volgens ontwerper Dirk van der Poel wordt er nauwelijks om gevraagd. Ook voor De Rooy heeft het geen meerwaarde. „Ik maak al jaren mooie tuinen en daarmee maak ik mijn eigen keurmerk zonder dat het geld kost.

Ontwerper Michel Lafaille was het daar niet mee eens. „Een keurmerk geeft aan dat je kennis van zaken hebt. Daar ben ik sowieso voor.” Lafaille is van mening dat hoveniers zich kunnen onderscheiden met kennis. „In de plantkeuze zit het vakmanschap.”
(Bron: De Boomkwekerij)

Vlnr: Ontwerper Dirk van der Poel, hovenier Ben de Rooy, gespreksleiders Marcel Haarbosch en Emiel van den Berg, Peter van Rijssen en Michel Lafaille.